nedeľa 22. januára 2017

Winger - Andrew Smith

Autor: Andrew Smith
Originálny názov: Winger
Séria: Winger
Diel: prvý
Počet strán: 439
Rok vydania: 2013
Anotácia: Ryan Dean West is a fourteen-year-old junior at a boarding school for rich kids in the Pacific Northwest. He’s living in Opportunity Hall, the dorm for troublemakers, and rooming with the biggest bully on the rugby team. And he’s madly in love with his best friend Annie, who thinks of him as a little boy.

With the help of his sense of humor, rugby buddies, and his penchant for doodling comics, Ryan Dean manages to survive life’s complications and even find some happiness along the way. But when the unthinkable happens, he has to figure out how to hold on to what’s important, even when it feels like everything has fallen apart.

Filled with hand-drawn info-graphics and illustrations and told in a pitch-perfect voice, this realistic depiction of a teen’s experience strikes an exceptional balance of hilarious and heartbreaking.

Recenzia:
Napriek tomu, že túto knihu som videla v pozadí mnohých booktube videí, nevedela som o nej veľa predtým, než som si ju kúpila. Jediná informácia, ktorú som si o nej vedela vybaviť bolo to, že ma prekvapivý koniec. A keďže šokujúce momenty v knihách zbožňujem, to mi aj celkom stačilo na to, aby som po nej siahla.

Winger je prezývka 14 ročného chlapca menom Ryan Dean West, ktorý sa vďaka svojej šikovnosti ocitá v ročníku, kde sú všetci o dva roky starší od neho. Vďaka jeho vynaliezavosti a večnej smole sa však nachádza aj v časti internátu určeného pre problémových žiakov. Už noc predtým, než sa začne nový školský rok sa mu podarí toho kopu povystrájať a v podobnom duchu sa nesie celá kniha. Pomaly v každej kapitole sa mu podarí vyviesť niečo, čím si ľudí okolo neho rozhnevá, niečo, čo ho môže stáť život a niečo čo ma bezpochýb rozosmialo. Lebo takto vtipnú knihu som nečítala už veľmi dlho. Príbeh nebola zrovna hlboký a určite nie niečo, čo by komukoľvek malo ísť príkladom, ale rozhodne sa to dobre a rýchlo čítalo.

Názory na túto knihu vyzerajú byť veľmi odlišné a celkom aj rozumiem prečo. Ryan Dean, ako veľa chlapcov v jeho veku, je tak trochu idiot. A tak trochu perverzný. Ale ak by bol opísaný ako perfektný dobrák, ktorý dievčatá okolo neho obdivuje iba kvôli ich inteligencii či zmyslu pre humor a vôbec sa nezaujíma o to, či sú preňho sexy alebo nie, nikto by tomu neveril. A keby mal trochu viac sedliackeho rozumu, asi by sa nedostával do toľkých šlamastík a kniha by nebola tak vtipná. Navyše, autor nikde netvrdí, že správanie hlavnej postavy (alebo ktorejkoľvek inej postavy) je správne. Určite je však realistické.

Čo sa konca týka, stále som trochu (teda veľmi) rozpačitá. Áno, bol šokujúci a práve preto som po tejto knihe siahla. Ale kým som sa dostala cez prvých 400 strán, tak som si príbeh a postavy na toľko obľúbila, že som žiadny šokujúci koniec nechcela. Asi som vedela, že ak má takáto kniha prekvapivý koniec, nemôže to byť nič dobré. Myslím si, že sa tento šokujúci moment odohral príliš náhle a vôbec sa ku zvyšku knihy nehodil. Ako keby ste nejakú sladkú romantiku ukončili niečím hororovým. Čitateľov to prekvapí, no pravdepodobne sa im tento zvrat páčiť nebude, lebo za to jednoducho nestojí. Teda aspoň ja by som bola radšej, keby tam táto časť knihy nebola.


Práve kvôli mojim rozpačitým pocitom zo záveru tejto knihy váham, či sa mám pustiť do pokračovania. Ani podľa popisu má druhá kniha tejto dilógie až tak neláka a obávam sa, že už by to nebolo také dobré, ako prvá časť. Nezavrhujem to však naveky.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára