nedeľa 25. septembra 2016

We Were Liars - E. Lockhart

Autor: E. Lockhart
Originálny názov: We were Liars
Slovenský názov: Klamári
Počet strán: 225
Rok vydania: 2014
Anotácia: A beautiful and distinguished family.
A private island.
A brilliant, damaged girl; a passionate, political boy.
A group of four friends—the Liars—whose friendship turns destructive.
A revolution. An accident. A secret.
Lies upon lies.
True love.
The truth.

We Were Liars is a modern, sophisticated suspense novel from National Book Award finalist and Printz Award honoree E. Lockhart.

Read it.
And if anyone asks you how it ends, just LIE.


Recenzia:
Predtým než som sa pustila do tejto knihy som o nej nevedela veľa. Ale veľa krát som počula, že na jej konci je nejaký veľký a prekvapivý zvrat a to bolo dosť na to, aby ma zaujala. Myslela som si teda, že pôjde o nejaký obyčajný tínedžerský príbeh obohatený o tajomstvo a mala som pravdu, no zároveň som sa aj veľmi mýlila.

Počas leta keď mala Cady 15 rokov utrpela nehodu, ktorá jej razantne zmenila život. Trpí neustálymi migrénami, lieky do seba hádže ako cukríky, no najmä si nepamätá, čo sa jej vlastne stalo. Keď sa po takmer dvoch rokoch vracia späť na ostrov, kde sa všetko odohralo, je odhodlaná získať od svojej rodiny pravdu a jej spomienky sa pomaly začnú vracať.

Úprimne povedané, z deju tejto knihy som bola občas dosť zmätená. Vyskytuje sa tu množstvo postáv a tak nejak sa pohybujeme v dvoch rôznych časových úsekoch, kvôli čomu som občas netušila čo je prítomnosť a čo minulosť. Kapitoly sú veľmi krátke, vďaka čomu mi kniha ubiehala veľmi rýchlo, no niekedy to deju viac škodí ako pomáha. Nezvyknem v mojich recenziách veľmi hodnotiť štýl písania, ale tento mi rozhodne nesadol. Všetko bolo veľmi osekané a príliš veľa času autorka venovala viac-menej zbytočným a nudným pasážam, ktoré dej nijak neposúvali vpred.

S postavami som sa nijak nespojila a ani som si žiadnu z nich nemala šancu obľúbiť. Najviac sa totiž sústredíme na Cady a ona nie je práve najsympatickejšou hlavnou predstaviteľkou. To asi nie je nič prekvapivé, keďže takmer celá jej rodina je banda snobov, s ktorými by ste v reálnom živote nechceli mať nič dočinenia.

Toľko očakávaný zvrat na konci je jeden z najväčších, ak nie najväčší, no zároveň aj najdivnejší aký som kedy čítala. Je to však ale najlepšia vec na celej knihe a rozhodne zmení váš pohľad na celý príbeh. Nie som síce spokojná s tým, ako sa veci vyvinuli, ale rozhodne to túto, inak celkom nudnú a mätúcu knihu, robí lepšou a zaujímavejšou.


Rozmýšľam, či by som teda tejto knihe nemala dať nižšie hodnotenie, keďže pri písaní tejto recenzie vidím, že nie je veľa pozitívnych vecí, ktoré by som o nej mohla povedať. Napriek všetkému čo sa mi nepáčilo mi však táto kniha ubiehala rýchlo a nikdy som nemala chuť ju odhodiť na druhý koniec miestnosti ako sa mi to stalo pri niektorých iných knihách ktorým som dala rovnaké hodnotenie. A aj to sa v tomto prípade počíta za značné plus. Nemyslím si teda, že toto je kniha ktorú si rozhodne musíte v svojom živote prečítať, ale ak máte radi príbehy zahalené tajomstvom mohla by sa vám páčiť. Navyše je dosť krátka na to, aby ste aj v prípade nezáujmu neľutovali čas stratený čítaním.


2 komentáre: