piatok 12. augusta 2016

Harry Potter and the Cursed Child - J.K. Rowling, John Tiffany, Jack Thorne

Autor: J.K. Rowling, John Tiffany, Jack Thorne
Originálny názov: Harry Potter and the Cursed Child
Séria: Harry Potter
Diel: ôsmi
Počet strán: 328
Rok vydania: 2016
Anotácia: Based on an original new story by J.K. Rowling, Jack Thorne and John Tiffany, a new play by Jack Thorne, Harry Potter and the Cursed Child is the eighth story in the Harry Potter series and the first official Harry Potter story to be presented on stage. The play will receive its world premiere in London’s West End on July 30, 2016.

It was always difficult being Harry Potter and it isn’t much easier now that he is an overworked employee of the Ministry of Magic, a husband and father of three school-age children.

While Harry grapples with a past that refuses to stay where it belongs, his youngest son Albus must struggle with the weight of a family legacy he never wanted. As past and present fuse ominously, both father and son learn the uncomfortable truth: sometimes, darkness comes from unexpected places.

Recenzia:
Ôsme pokračovanie tejto svetoznámej série bolo mnohými očakávané, ale ešte viac obávané. Siedma kniha celú sériu skvele uzavrela, no zároveň nechala pokračovanie otvorené našej fantázii. Keď nám teda po takmer desaťročí od ukončenia bolo oznámené, že sa chystá nová kniha v podobe scenára divadelnej hry, fanúšikovia po celom svete mali zmiešané pocity. Ja som fanúšičkou Harry Potter len relatívne krátko, ale tiež som nevedela, čo si o ôsmej knihe myslieť.

Zmiešané pocity som mala pred, no najmä po prečítaní tejto knihy. Príbeh, ktorý nadväzuje na epilóg siedmej knihy Harry Pottera sa odohráva o 19 rokov neskôr a sústredí sa na Harryho mladšieho syna Albusa. Albus sa však od Harryho v mnohých veciach odlišuje. V čarodejníckej škole sa necíti ako doma, jeho jediným kamarátom je Scorpius Malfoy a čo viac, je zaradený do Slizolinu.

Dej sa spočiatku odohráva bleskovou rýchlosťou a asi prvé tri roky preskočíme behom pár strán. Už vtedy som sa začala obávať, ako bude táto kniha vyzerať. Keďže ide o scenár k divadelnej hre, nebolo tu samozrejme veľa priestoru na vysvetľovanie alebo myšlienky postáv a možno práve to spôsobuje, že som mala problem sa s nimi stotožniť. Videli sme iba minimum toho, čo sa s Albusom dialo a prečo sa správal tak ako sa správal. Našťastie potom sa dej začal spomaľovať a jednotlivé scény do seba začali lepšie zapadať. Bohužiaľ, keď sme sa dostali k hlavnej zápletke, nebola som práve nadšená. Prvých sedem kníh tejto série bolo výnimočných a originálnych. O tejto sa to však povedať nedá, keďže niečo takéto už každý z nás niekedy videl alebo čítal. Ale aj tento, relatívne otrepaný, zvrat udalostí mohol byť lepšie premyslený.

Najväčší problém, ktorý s touto knihou mám je asi to, že sa snaží zmeniť niektoré veci, ktoré sa stali v predchádzajúcich knihách. Namiesto toho, aby bol príbeh úplne nový, sa autori rozhodli pozmeniť niečo, čo sa už stalo, aby do seba všetko lepšie zapadalo. Tí z vás, ktorí už knihu čítali určite vedia o čom hovorím. Tieto zmeny teda nie len nepridávajú na kvalite tejto knihe, ale aj trochu znehodnocujú a menia tie predchádzajúce, čo sa mi rozhodne nepáči. Celý tento príbeh preto pôsobil ako šialená fanfiction, ktorá popiera už zaužívané pravidlá aby dosiahla to, čo chce. No zatiaľ čo vo fanfiction som ochotná tieto zmeny tolerovať, skutočné knihy alebo v tomto prípade divadelné hry, by mali predchádzajúci príbeh plne rešpektovať.

Aby som však nebol len kritická, rozhodne som si užívala návrat do tohto sveta a znovu sa stretla s niektorými postavami, čítala o známych miestach a kúzlách. Táto nostalgia si odo mňa získala aspoň nejaké tie hviezdičky.

Je veľmi ťažké túto knihu ohodnotiť, keďže sa od tých predchádzajúcich veľmi odlišuje a nie som úplne ochotná ju akceptovať ako pokračovanie. Avšak dej, aj keď som s ním nebola spokojná, ma bavil a možno si celý príbeh ešte niekedy prečítam znova.


2 komentáre:

  1. Ja ani neviem poriadne čo si mám o tom myslieť - tajne dúfam, že väčšinu knihy spáchali "spoluautori" a že Rowlingová iba podoťahovala detaily. Inak sa mi príbeh prvých cca 20% veľmi páčil, najmä teda to bleskové prebehnutie troch rokov na Rokforte a tiež tá nostalgia. Ale inak sklamanie.. to s tou Delphi bol ako zlý vtip.
    Ale na druhej strane chápem, že to nemohol byť nejak príliš komplikovaný príbeh, keďže je to teda hra. A podľa niektorých scén by to bol na divadelných doskách skutočne zážitok.
    Ja to ako pokračovanie asi brať ani nebudem, radšej si ponechám spomienky na krásny epilóg z Darov smrti. (aj keď.. Scorpius.. :D)
    Pekná recenzia. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. S väčšinou s tebou úplne súhlasím. Tiež dúfam, že niektoré tie hrozné veci spáchali spoluautori, a že Rowlingová nemohla ovplyvniť niektoré tie veci. Práve že to rýchle prebehnutie prvých troch rokov ma trochu zastrašilo, lebo som sa bála, že podobným tempom sa bude uberať aj zvyšok knihy.

      Fakt by ma ale zaujímalo, ako niektoré tie scény dokážu stvárniť v divadle. Určite by to za pozretie stálo :)

      Ďakujem :)

      Odstrániť