nedeľa 10. júla 2016

TAG - Ja knižný recenzent

Keď som tento TAG od walletofinfinity videla po prvý krát, hneď ma zaujal. Premýšľala som, že ho spravím keď budem mať s blogovaním o knihách a s písaním recenzií trochu viac skúseností. Teraz som sa však rozhodla, že možno nie je na zahodenie tento TAG spraviť aj teraz a ak sa rozhodnem ho v budúcnosti spraviť znova, budem aspoň vedieť porovnať ako sa moje blogovanie vyvíjalo.



1. Kolik recenzí měsíčně vydáš?

Toto číslo sa zatiaľ veľmi líši. Pohybuje sa väčšinou okolo štyroch. Môj blog sa momentálne skladá najmä z recenzií a ich množstvo za mesiac často závisí od počtu kníh, ktoré som v daný mesiac prečítala.


2. Píšeš recenzi hned po dočtení knihy (dokoukání filmy, použití výrobku...), nebo ji necháváš uležet?

Momentálne zvyknem písať recenzie krátko po prečítaní danej knihy (alebo pozretí filmu). Keď sa totiž snažím písať recenzie na knihy, ktoré som čítala ešte pred začatím blogovania, často si už na rôzne detaily a pocity pri čítaní nespomínam. Avšak keď píšem recenzie iba pár hodín, či dní po prečítaní, môj názor na knihu ešte nemusí byť ustálený. S ideálnym časovým odstupom teda ešte stále zápasím.

3. Máš nějakou přípravu než se vrhneš do psaní?

Niekedy si pred písaním mojej vlastnej recenzie pozriem/prečítam recenzie iných ľudí. Často si totiž všimnú veci, ktoré som ja v knihe nepostrehla, ale stoja za zmienku. Na druhú stranu, občas som názormi iných ľudí až príliš ľahko ovplyvniteľná, takže neviem či by som od tejto "prípravy" nemala upustiť.


4. Co ve tvé recenzi určitě nesmí chybět?

Nemám zatiaľ nejaký zaužívaný formát. Píšem o tom, čo ma zaujalo a čo si myslím, že by ostatní mali o knihe vedieť a komu by sa táto kniha mohla páčiť. Jediné čo sa v každej recenzii nachádza sú nejaké tie základné informácie a samozrejme obálka.

5. Jak dlouho ti trvá, než ji napíšeš?

Som človek, ktorý pri jednej činnosti nevydrží veľmi dlho. Skáčem z jedného paragrafu do druhého, potom uprostred vety prestanem a idem robiť niečo úplne iné. Niekedy aj na pol dňa zabudnem, že som vlastne nejakú recenziu písať začala. Občas začnem svoje pocity spisovať ešte predtým, než knihu dokončím. Tiež mám niekoľko začatých recenzií z času, keď som si blog ešte len založila. Takže časové rozmedzie je u mňa naozaj veľmi veľké.

6. Píšeš spíš kladné nebo negativní recenze?

Myslím si, že žiadna recenzia ktorú som zatiaľ uverejnila je vyslovene negatívna. Nemala som na takú zlú knihu zatiaľ "šťastie". Ale je pravda, že pri niektorých recenziách píšem viac o negatívnych stránkach knihy, lebo k ním mám viac čo povedať ako k tým pozitívnym. Aj ak sa mi kniha celkovo páčila. Sťažovať sa na niečo je pre mňa vždy jednoduchšie :D


7. Pověz nám o tvé první recenzi (a připoj odkaz!)

Moja prvá zverejnená (neviem však či aj napísaná) recenzia na tomto blogu bola Fangirl od Rainbow Rowell. Ubehlo od vtedy už páč mesiacov, no neviem čo by som na nej pozmenila. Asi by som mohla spomenúť celkový dej trochu viac rovnako ako opisy postáv. Ale už v čase kedy som recenziu písala ubehlo pár mesiacov od kedy som knihu dokončila a detaily boli trochu zahmlené. Celkovo som však s mojou prvou recenziou spokojná. Mohlo to byť aj oveľa horšie.

8. Kterou tvoji recenzi bychom si měli přečíst a proč? (opět odkaz)

Nemám zatiaľ žiadnu recenziu, ktorá podľa mňa niečím vyniká alebo na ktorú by som bola obzvlášť pyšná. Avšak všetkým ľuďom, ktorý túto knihu ešte nečítali by som podsunula moju recenziu na Cinder, pretože som sa do série The Lunar Chronicles úplne zamilovala a ak moja recenzia na prvú časť inšpiruje čo i len jedného čítateľa, budem veľmi šťastná.

9. Existuje naopak nějaká, za kterou se stydíš?

Dúfam, že žiadna z mojich doterajších recenzií nie je taká zlá, že by som sa za ňu mala hanbiť. Nedávno som sa však pri recenzovaní November 9  nechala trochu uniesť a až príliš sa rozpísala o názoroch ostatných, ktoré som si prečítala na goodreads. Mala som pocit že to, že sa mi kniha páčila musím obhájiť aj keď na mňa osobne za môj názor nikto neútočil.


10. Máš svoje osvědčené tipy, triky a rady pro ostatní, jak napsat dobrou recenzi?

Neviem síce, či sa moje recenzie dajú považovať za dostatočne dobré na to, aby som ostatným mohla dávať rady, ale môžem aspoň povedať, čo sa mi páči na recenziách od ostatných. Určite by mala byť každá recenzia úprimná, aj ak to znamená vyjadriť negatívny názor na niečo, čo mnohí zbožňujú. Taktiež veľmi oceňujem hlavne osobný názor a pocity čitateľa pri čítaní. Sama sa snažím v mojich recenziách spomenúť, či som bola pri čítaní šťastná alebo smutná, či ma dej niečím prekvapil atď. Milujem keď vo mne knihy vyvolávajú emócie a rada o tom počujem aj od ostatných. No a samozrejme potom dôvod prečo by som si danú knihu mala alebo nemala prečítať.


Ak sa aj vám tento tag zapáčil tak ako mne, určite ho spravte a hoďte mi odkaz do komentárov. Rada si ho prečítam.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára