nedeľa 12. júna 2016

Me Before You - Jojo Moyes

Autor: Jojo Moyes
Originálny názov: Me Before You
Slovenský názov: Predtým ako som ťa poznala
Počet strán: 369
Rok vydania: 2012
Anotácia: Lou Clark knows lots of things. She knows how many footsteps there are between the bus stop and home. She knows she likes working in The Buttered Bun tea shop and she knows she might not love her boyfriend Patrick.

What Lou doesn't know is she's about to lose her job or that knowing what's coming is what keeps her sane.

Will Traynor knows his motorcycle accident took away his desire to live. He knows everything feels very small and rather joyless now and he knows exactly how he's going to put a stop to that.

What Will doesn't know is that Lou is about to burst into his world in a riot of colour. And neither of them knows they're going to change the other for all time.


Recenzia:
Čítania tejto knihy som sa veľmi obávala. Som totiž toho názoru, že knihy, filmy a seriály by nám mali prinášať radosť. Aspoň ja sa teda vyhýbam tomu, čo už vopred viem, že ma spraví smutnou. A aj keď nie vždy sa smútku zapríčinenom fiktívnymi postavami dá vyhnúť, púšťať sa do niečoho čo množstvo ľudí rozplakalo mi príde ako zbytočné týranie seba samého. Ale keďže som túto knihu videla všade, rozhodla som sa prečítať si ju aj ja, dúfajúc, že ľudia iba prehnane reagujú a všetko bude napokon lepšie ako sa zdá.

Louisa Clark je v ťažkej životnej situácii, keď zo dňa na deň príde o prácu. Jej rodina nemá práve peniaze na zvýš a ona nemá žiadnu kvalifikáciu aby si zabezpečila dobrú prácu. Po niekoľkých nezdarných pokusoch sa k nej dostane ponuka na prácu opatrovateľky muža, ktorý je po nešťastnej nehode paralyzovaný od krku dole. Jej hlavnou úlohou je pokúsiť sa mu vrátiť chuť do života. Will, o ktorého sa Louisa začne starať, je na vozíku už dva roky, ale stále svoj osud nemieni akceptovať. Pred jeho nehodou viedol život plný dobrodružstiev, no teraz takmer nevychádza z domu.

Námet tohto príbehu je veľmi zaujímavý a nič také som predtým nečítala. Ak ste o knihe a o reakciách ostatných ľudí predtým nepočuli, nemuselo by byť úplne jasné, akým smerom sa príbeh bude uberať. Dokonca aj keď som vedela, že tento príbeh je skôr smutný, mala som nádej na šťastný koniec a posledných asi 50 strán som si vôbec nebola istá, ako všetko dopadne a môj názor na to, či bude koniec šťastný alebo smutný sa neustále menil. Každopádne, či už to dopadlo šťastne alebo nie, táto kniha vás určite aspoň trochu rozosmutní a v tom horšom prípade vám budú tiecť slzy potokom. Len málokoho asi príbeh nechá chladným. Ja som sa síce pri samotnom čítaní sĺz zdržala, ale keď som si po skončení knihy pozrela trailer na film, už som to nevydržala.

Postavy sa mi rozhodne páčili a aj keď sa s niektorými z nich našťastie nedokázala stotožniť, rýchlo som si ich obľúbila. Louisa je veselá a tak trochu iná, no nie otravná. Mnoho ľudí sa s ňou dokáže stotožniť aj najmä kvôli tomu, že má 26 rokov, no vôbec nevie, čo chce so svojim životom robiť. Will na druhú stranu, je kvôli svojmu osudu občas dosť mrzutý, no stále mal svoje svetlé a vtipné momenty. Louisu podporuje v tom, aby svoj život nepremárnila a skúšala nové veci, ktoré už ona bohužiaľ robiť nemôže. Vďaka dynamike týchto dvoch postáv nebola kniha vždy len smutná, ale občas aj vtipná či roztomilá. Jediná postava, ktorú som fakt nemala rada bol Louisin priateľ Patrick.

Napriek tomu, že sa táto kniha stala medzi ľuďmi veľmi obľúbenou a populárnou, videla som na ňu aj množstvo kritiky kvôli niektorým témam, ktorými sa zaoberala a ako ich poňala. Ja mám z tejto problematiky zmiešané pocity. Myslím si, že akokoľvek by sa príbeh vyvinul, vždy by to niekomu pripadalo reálne a niekomu nereálne.

Bez toho aby som prezradila nejaké dôležité časti deja asi viac povedať nemôžem. Kniha sa mi páčila a stojí za prečítanie, ale určite v blízke dobe nebudem vyhľadávať knihy podobného typu. Preferujem niečo veselšie a jednoduchšie. Ale aj ak nemáte radi smutné knihy, táto sa vám môže páčiť lebo má aj množstvo veselých a vtipných momentov. To ju však taktiež robí smutnou a úplne to pochopíte iba ak si ju prečítate.


1 komentár:

  1. Tohle je krásná, výjimečná kniha, která zanechává v člověku spoustu a spoustu emocí a dlouho na ní musí vzpomínat a myslet. :)

    OdpovedaťOdstrániť