streda 6. apríla 2016

Wonder - R. J. Palacio

Autor: R. J. Palacio
Originálny názov: Wonder
Slovenský názov: Obyčajná tvár
Počet strán: 315
Rok vydania: 2013
Anotácia:
August Pullman wants to be an ordinary ten-year-old. He does ordinary things. He eats ice cream. He plays on his Xbox. He feels ordinary - inside.

But Auggie is far from ordinary. Ordinary kids don't make other ordinary kids run away screaming in playgrounds. Ordinary kids don't get stared at wherever they go.

Born with a terrible facial abnormality, Auggie has been home-schooled by his parents his whole life, in an attempt to protect him from the cruelty of the outside world. Now, for the first time, he's being sent to a real school - and he's dreading it. All he wants is to be accepted - but can he convince his new classmates that he's just like them, underneath it all?

Narrated by Auggie and the people around him whose lives he touches forever, Wonder is a funny, frank, astonishingly moving debut to read in one sitting, pass on to others, and remember long after the final page.

Recenzia:
O tejto knihe som niečo málo počula iba nedávno a povedala som si, že si ju možno raz prečítam. Rozhodne však nebola na vrchole môjho TBR zoznamu. Keď som ju však videla v zľave za ani nie 3€, povedala som si, že ju tam nemôžem nechať. A keďže hmotné knihy sa mi oveľa ľahšie čítajú doma ako na cestách, pustila som sa do nej počas Veľkonočných prázdnin.

Kniha sa sústredí príbeh chlapca menom August, ktorý má kvôli vrodenej vade zdeformovanú tvár. V detstve prekonal množstvo operácií, čo je jedným z dôvodov, prečo nikdy nechodil do školy. Jeho rodičia sa však rozhodnú, že je čas aby aj on vyskúšal ako to chodí v normálnej škole a tak v Septembri nastupuje do piateho ročníka. V škole sa musí potýkať s rôznymi reakciami od jeho spolužiakov, ktoré väčšinou nie sú práve najpríjemnejšie.

Pôvodne som myslela, že celá kniha bude písaná iba z Augustovho uhlu pohľadu, ale nachádzajú sa tu aj pasáže písané z pohľadu jeho spolužiakov a rodinných príslušníkov, čo dodáva príbehu iný rozmer. Môžeme tak vidieť tie isté situácie z iných uhlov a lepšie pochopiť správanie postáv.

Síce by sa dala táto kniha zaradiť medzi detské, keďže je písaná veľmi jednoduchým jazykom akoby ju skutočne rozprávali deti, ktoré v príbehu vystupujú, rozhodne to neznamená, že si ju nemôže užiť aj staršie publikum. Táto tematika vám totiž môže byť blízka v každom veku. S rukou v ruke s jednoduchým štýlom písania idú aj kapitoly, ktoré sú väčšinou 2-4 strany dlhé, čo mne osobne celkom imponovalo a veľmi urýchlilo čítanie. Čas na prečítanie čo i len piatich stránok si totiž počas dňa nájdete často. Ja sama nerada prestávam s čítaním uprostred kapitoly a tak pri knihách, kde má každá kapitola 20-30 strán čítanie často odkladám až kým mám naň viac času.

Čo sa týka deju samotného, moje pocity boli trochu ako na hojdačke. Chvíľu ma všetko nesmierne bavilo, chvíľu som sa nudila, lebo sa tam nič závratné nedialo a mne chýbala nejaká dráma. Našťastie sa tam občas objavili aj trochu dramatickejšie momenty, ale nič strhujúce nečakajte. O tom táto kniha nie je.

Celkovo som si teda príbeh užila, ale mám také trochu väčšie-menšie výhrady týkajúce sa konca. Ak ste teda ešte knihu nečítali a nechcete vedieť ako celý príbeh skončí, neotvárajte spoiler. Ak vás môj názor na vyvrcholenie knihy zaujíma, smelo do toho.




Z konca tejto knihy mám trochu zmiešané pocity. Na jednej strane je pekné, že si postupne Augusta všetci obľúbili a postavili sa zaňho keď to potreboval, ale na druhú stranu to nie je práve najrealistickejšou časťou tohto príbehu. Väčšinou mi takéto veci nevadia, lebo čítam preto, aby som sa od reality odpútala, no tu to pre mňa trochu vyčnievalo. Pretože realita je taká, že keď je niekto raz šikanovaní, nie vždy to zrazu prejde. Nie vždy sa ľudia, ktorí niekoho šikanujú nakoniec stanú jeho kamarátmi lebo si uvedomia, že čo robili bolo zlé. No v tejto knihe si všetci (teda okrem Juliana) nakoniec Augusta obľúbili a správali sa k nemu dobre. Čo je pekné a možno povzbudivé, ale narozdiel od zvyšku knihy nie až také reálne.
Moje hodnotenie môže možno vyzerať trochu nízke, ale to len preto, že niektorým knihám, ktoré som si veľmi užívala som dala 4 hviezdičky a túto som si napriek všetkému až tak neužila.


0 komentárov:

Zverejnenie komentára