piatok 29. apríla 2016

The Martian - Andy Weir

Autor: Andy Weir
Originálny názov: The Martian
Slovenský názov: Marťan
Počet strán: 369
Rok vydania: 2011
Anotácia: Six days ago, astronaut Mark Watney became one of the first people to walk on Mars. Now, he's sure he'll be the first person to die there. After a dust storm nearly kills him and forces his crew to evacuate while thinking him dead, Mark finds himself stranded and completely alone with no way to even signal Earth that he’s alive and even if he could get word out, his supplies would be gone long before a rescue could arrive. Chances are, though, he won't have time to starve to death. The damaged machinery, unforgiving environment, or plain-old "human error" are much more likely to kill him first.



Recenzia:
Podobne ako pri Ready Player One, aj toto je kniha, ktorú síce nevidím všade, no keď na ňu niekde narazím, má perfektné hodnotenia. Ja z nej však mám pocity tak zmiešané ako asi zo žiadnej inej knihy.

Hlavná postava Mark Watney je jedným z prvých astronautov, ktorí kedy pristali na Marse. Avšak kvôli nehode počas piesočnej búrky je teraz aj jediným človekom na Marse. Jeho posádka ho v domnení, že je mŕtvy opustila aby sa zachránila. Napriek všetkým nepriaznivým okolnostiam však Mark prežil. Teraz je ale na Marse jediný, nemá ako kontaktovať NASA a už vôbec nemá potuchy, ako by sa mohol dostať domov. Aj napriek tomu sa však nevzdáva a ihneď sa púšťa do plánu, ako prežiť. Čo vôbec nie je jednoduché.

Napriek tomu, že tento príbeh môže znieť smutne, ba až depresívne, vôbec to tak nie je. Mark totiž svoju situáciu berie s neskutočnou ľahkosťou a zápisky v jeho "denníku" sú plné humoru. Je zaujímavé sledovať jeho myšlienkové pochody a objavy na Marse. Avšak jeho zápisky nie sú vždy len humorom obohatené postrehy a príbehy. Oveľa častejšie sú plné faktov, chemických postupov, astronautických termínov a podobných vecí, ktorým väčšina z nás pravdepodobne nerozumie. A práve toto sa mi na knihe páčilo najmenej. Síce som si vedomá, že keď sa Mark snažil prežiť, musel všetky tieto komplikované a pre mňa nudné činnosti vykonávať, ale čítať o tom bola niekedy fakt otrava. Je ťažké sa sústrediť keď niekedy ani neviete o čom čítate. Podobne na tom boli aj scény s ľuďmi z NASA, ktorí medzi sebou tiež používali zložitý jazyk a občas som sotva pochytila pointu daných scén. Ak sa však náhodou v tejto problematike vyznáte, možno to pre vás bude plusom.

Čo sa týka samotného deja, tam to tiež bolo trochu ako na hojdačke. Niekedy sa tam toho veľa nedialo a iba sme pozorovali ako sa Mark pokúša prežiť zo dňa na deň, občas sa objavila nejaká katastrofa, ktorá ne istý čas veci skomplikovala. Napätá som bola asi až v úplnom závere, kedy som si do posledného momentu nebola istá, či veci napokon dopadnú dobre alebo zle. To vám ale samozrejme neprezradím.

Aj keď táto recenzia asi pôsobí viac negatívne ako pozitívne, rozhodne do neznamená, že táto kniha nestojí za prečítanie. Jej námet ako taký ma veľmi zaujal a Markov humor tiež určite stojí za to. Nájde sa tam kopu skvelých momentov, ak však čakáte, že príbeh bude dramatický od začiatku do konca, asi sa toho nedočkáte. Určite si však chcem pozrieť filmovú adaptáciu tejto knihy, keďže si myslím, že bude obsahovať tie najzaujímavejšie a najvtipnejšie časti a videla som na ňu dobré ohlasy.



2 komentáre:

  1. Velice pěkná recenze, Marti :) Já mám k Marťanovi takový zvláštní vztah, začátek mě pekelně nudil a vůbec jsem nechápala, co na knize ostatní vidí, ale pak mě to strhlo a kniha mě ohromně bavila. Jinak film jsem už viděla, je to pěkné - Matt Damon se Marka zhostil fakt se ctí, ale upravili konec a to mi dojem trochu zkazilo, protože to bylo zbytečné a nesmyslné... Jsem zvědavá, co na to řekneš Ty. Měj se moc pěkně :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ja si želám, aby sa mi tá kniha páčila viac. Respektíve, aby tam tie nudné veci cez ktoré som často iba preletela očami neboli. Lebo tie dobré časti fakt stáli za to. Ale celkový dojem nemôžem založiť iba na pozitívach. Určite si ten film budem musieť pustiť po skúškovom. Som veľmi zvedavá ako sa mi bude páčiť v porovnaní s knihou.

      Odstrániť